Från och med 1 juli 2025 skärps brandskyddsreglerna i Sverige. Det innebär tydligare reglering av det systematiska brandskyddsarbetet (SBA). Mycket fokus ligger på verksamhetsutövare, men ansvaret ökar också för fastighetsägare och förvaltare. Så påverkas du som är ansvarig för en byggnad.
Syftet med Boverkets skärpta byggregler om brandskydd är att ge ett basskydd kopplat till säkerhet vid brand i byggnader. Tyngdpunkten i reglerna ligger på personsäkerhet.
Det nya regelverket gäller både vid uppförande av nya byggnader och ändring av befintlig byggnad. I praktiken innebär det att samma brandskyddskrav nu gäller för ombyggnationer som vid nybyggnation. Vilka anpassningar som byggherren behöver göra beror på byggnadens förutsättningar och ändringens omfattning.
De nya brandskyddsreglerna träder i kraft den 1 juli 2025 med en övergångsperiod fram till den 30 juni 2026. Mer detaljerad information om nya regelverket och övergångsbestämmelserna kan du läsa på Boverkets hemsida.
Så påverkas ansvaret och det systematiska brandskyddsarbetet i praktiken
De nya brandskyddsreglerna gäller alla typer av byggnader. Generellt sett skärps kraven på såväl struktur som dokumentation och kontroll i SBA, men olika typer av byggnader och verksamheter påverkas olika.
Fördelningen av brandskyddsansvaret tydligt dokumenterad
Ansvarsfördelningen för SBA har tidigare inte varit så strikt reglerade. Det har i vissa fall blivit otydligt, bland annat när fastighetsägare och verksamhetsutövare har ansvarat för olika delar av brandskyddet. Ett sådant exempel är vid uthyrning av industrilokaler. I och med det nya regelverket måste det finnas en skriftlig överenskommelse om vem som ansvarar för vad i SBA, till exempel för:
- Larm- och sprinklerunderhåll
- Kontroll av branddörrar
- Upprätthållande av utrymningsplaner
- Personalutbildning inom brandskydd
Saknas en tydlig ansvarsfördelning kan båda parter hållas ansvariga vid en incident, vilket kan leda till juridiska och ekonomiska konsekvenser.
Byggnadens tekniska brandskydd, fastighetsägarens ansvar
Tidigare har industriföretag främst dokumenterat sitt SBA om de hanterar farliga ämnen, har särskilda miljökrav, eller om verksamheten omfattas av Räddningstjänstens tillsynskrav. Från och med 1 juli 2025 måste även industriverksamheter utan särskild brandklassning ha en brandskyddsorganisation med dokumenterade rutiner.
Med de nya reglerna blir det också tydligare att det är fastighetsägaren som ansvarar för att det byggnadstekniska brandskyddet uppfyller kraven. Det innebär att allt från kontrollistor till ritningar och riskanalyser, måste finnas i skriftlig form, hållas uppdaterade och vara lätt tillgängliga. Som förvaltare behöver du till exempel:
- Ha tillgång till uppdaterade brandcellsritningar och brandskyddsbeskrivningar.
- Säkerställa att bland annat branddörrar, rökluckor och skyltar kontrolleras regelbundet.
- Dokumentera kontrollrutinerna, inklusive vem som genomfört kontrollerna och när.
Med tanke på kraven på regelbundna och planlagda kontroller samt bättre spårbarhet blir dokumentationen av detta arbete särskilt viktigt.
Digitala verktyg blir ett måste för att säkerställa SBA
Med det nya regelverket blir det alltmer uppenbart att du behöver ha tillgång till anpassade, digitala verktyg. Pärmar på hyllan är inte längre tillräckligt. I ett digitalt fastighetssystem med stöd för SBA kan du bland annat:
- Hantera checklistor och kontrollpunkter
- Spåra ansvariga och åtgärder
- Lagra ritningar, dokument och utbildningsintyg
- Följa upp regelbundet arbete och förberedelser inför tillsyn
Idag är systemstöd en förutsättning för att kunna upprätthålla den regelbundna kontroll och goda spårbarhet som krävs inom SBA. Med ett digitalt fastighetssystem ökar också transparensen och tillgången till viktig information i realtid.
Planerad och dokumenterad brandskyddsutbildning
I de skärpta reglerna betonas den interna kompetensen inom brandskydd mer. Nu måste alla personer med ansvar för SBA, till exempel Arbetsledare, Brandskyddsansvarig, Skyddsombud ska ha så kallad verifierbar kompetens. Det innebär att du behöver:
- Planera in och genomför utbildningar regelbundet
- Dokumentera vilka som deltar och när
- Vara uppmärksam på att kursintyg eller utbildningsbevis kan behöva visas upp vid en tillsyn
En investering i tid, resurser och säkerhet
Det systematiska brandskyddsarbetet kommer att kräva mer tid och resurser än tidigare, vilket alla verksamheter bör ta med i beräkningen. Inte minst i större industrimiljöer med många byggnader, brandcellsgränser, maskiner och personer som arbetar i verksamheten.
Det här är därför ett bra tillfälle att se över hur ni med mer digitala, samordnade arbetssätt kan förbättra effektiviteten och säkerheten i fastighetsarbetet, där SBA utgör en viktig del.
Pythagoras erbjuder ett digitalt stöd för egenkontroller och SBA. Du kan även få en djupare beskrivning i vårt inspelade webinare ”Så funkar SBA i Pythagoras”